Frågor, Om att läsa

En smakebit på söndag – Mary Shelleys Frankenstein

en smakebit på söndanDet är söndag och min tredje smakebit. Flukten fra virkeligheten bjuder oss att dela med oss av vad vi läser just nu och min smakbit för dagen är från Mary Shelleys Frankenstein.

Smakbiten kommer från när Frankenstein väcker varelsen som han skapat i hemlighet till liv.

”Jag hade arbetat hårt i nästan två år, med det enda syftet att ingjuta liv i en livlös kropp. För detta hade jag nekat mig vila och förstört min hälsa. Jag hade önskat det med en fullkomligt omåttlig glöd, men nu när jag var klar försvann drömmens skönhet och en andlös skräck och avsky fyllde mitt hjärta.” (s.42)

frankenstein bokusDen fullständiga titeln är Frankenstein eller den moderne Prometeus, en titel som syftar till vetenskapliga framgångar då Prometeus enligt de antika klassiska berättelserna var den gud som gav människan elden eftersom han ansåg att hon var den varelse av djuren som var mest överlägsen och intelligent. Smart nog att skapa liv till och med. Jag kände innan dock bara till den korta titeln Frankenstein, och tänker att det är jag nog inte ensam om 🙂

 

 

17 reaktioner till “En smakebit på söndag – Mary Shelleys Frankenstein”

  1. Att ha missat den långa titeln är du absolut inte ensam om 🙂 Vad som är värre, tycker jag, är att många verkar tro att det är monstret som heter Frankenstein. Läskig historia det där 🙂

  2. God søndag 🙂 Jeg forsøkte meg på Frankenstein på lydbok en gang, det fungerte ikke. En dag skal jeg prøve igjen, men da med boken i hånden, og ikke på øret. Jeg har fått med meg bokens undertittel, men det er faktisk ikke så lenge siden.

    Jeg håper du har en flott søndag! Tusen takk for at du er med og bidrar til en flott søndag i bokbloggland, med mange fristende smakebiter.

  3. Jag har inte läst men sett så många olika filmer om Frankenstein! Jag är en av dom som inte visste om den långa titeln:).

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.