Min typ brorsa – Johanna Lindbäck

Min typ brorsa handlar om Nina som får en ny familj samtidigt som gymnasiet börjar. Ninas mamma har träffat en man via nätet och de bestämmer sig för att flytta ihop. Nina som varit enda barnet i alla år och ensam med sin mamma i flera, blir syster till den nya mannens söner, till Wille som är två år äldre och till Daniel ett halvår yngre.

Författaren Johanna Lindbäck beskriver den nya vardagen utifrån Nina och Daniels perspektiv, glimtar från deras liv, tankar och känslor. Inte kan man väl gilla sin låtsassyrra eller låtsasbrorsa mer än som ett syskon? Och vad innebär det egentligen att vara kär, eller att bara trivas ihop med någon? Vad är vad?

En ungdomsbok som gav mig några goa skratt men mest skön och mysig läsning. Karaktärerna är noggrant beskrivna, lite tonårs- eller föräldraklyschiga emellanåt kanske, men det gör inget. Vi tillhör nog alla ett eller flera fack och spelar våra roller mer eller mindre medvetet. Vad gör väl det? Min typ brorsa genomsyrades av en mysig charm som gjorde mig glad. Så min rekommendation blir; läs och njut.

En reaktion på ”Min typ brorsa – Johanna Lindbäck

Kommentera

