Lotta och jag

När jag fyllde nio år fick jag en bok i present av en kompis. Den var tunn med röd rygg, en klassisk Wahlströmsbok (och rött för flickor,  gröna ryggar för pojkar). Boken handlade om Lotta, eller Marie-Sofie som hon egentligen heter, men som alltid kallas för Lotta. I och med den här första boken började Lotta-jakten. Merri Vik, pseudonym för Ester Ringnér-Lundgren hade redan då skrivit alla böckerna utom den sista, dvs 46 st. 

Min första Lotta-bok

Många nätter låg jag med en hög böcker bredvid sängen, läste klart en och istället för att släcka för att orka gå till skolan nästa dag, tog jag upp nästa i högen. Som nioårig bokslukare hade en enkel och perfekt bokvärld öppnats. Det fanns mängder av Lotta-böcker, de var lättlästa, roliga och tokiga. Och för att inte tala om otroligt gammeldags. Lotta växer upp på 60-70-talet. Lärarna tilltalas med magister, föräldrarnas vänner med fru, herr eller tant och farbror.

Jag samlar fortfarande på dem och kan inte låta bli att på varje loppis och antikvariat kika efter de rödryggade flickböckerna. Men jag önskar att jag kunde läsa dem med nioåringens naiva ögon. Som vuxen blir jag tokig på könsrollerna och alla stereotyper och klichéer de är fullstoppade med, ändå letar jag vidare. Det är något charmigt med tekniken kom i andra hand, tv:n var ett ovanligt fenomen, när man ringt tre telefonsamtal på en dag drog man sig för ett fjärde pga samtalskostnader(?) och gick hellre över till vännen och ringde på dörren…

Så jag och Lotta vi har växt upp tillsammans. Hon går klart skolan, läser på universitetet, funderar på vad hon vill bli och har oskyldiga pojkvänsbekymmer…. Kanske är det den gemensamma uppväxten som gör att jag fortsätter leta?

En dag finns nog alla 47 böckerna i hyllan, och då är Lottas uppväxt och liv fullständigt. Kanske mitt med? 😉

2 reaktioner på ”Lotta och jag

Kommentera

