Envist läsande

Boken jag läser nu är ingen favorit, men tillräckligt fängslande för att inte läggas undan. Jag har en tanke om att inte läsa böcker jag ogillar, men om jag verkligen inte tycker om dem då brukar de läggas bort olästa, oavsett om jag köpt eller lånat dem. Men envis som jag är (plus att jag har turen att läsa rätt snabbt) tar jag mig ändå ofta igenom böcker som jag inte är jätteförtjust i. För det mesta ger de något. Kanske kan jag bli lite mer allmänbildad eller lära mig något av författarens sätt att skriva, hur historien är uppbyggd osv. Annars vill jag inte ägna en massa tid här i livet åt att göra sådant jag inte tycker om (vissa saker kan man såklart inte undvika, men om jag har valet att välja annorlunda gör jag gärna det). Jag ger efter för mitt envisa läsande, men kapitulerar inte inför det.

 

Kommentera

