Återvinna in absurdum

Jag förespråkar återvinning, återanvändning och allt som man nu kan åter- på och med. Spara på vattnet i kranen, spara på ljuset i huset (i alla fall i de rum man inte är i, men jag vill ha ljust och mysigt runt mig!) släng inte mat, ät rester, spara energi, bensin och allt vad det heter. Men när sparivern och det ekologiska tänket blir för långt drivet då kan jag inte låta bli att tycka att vissa saker behöver vi kanske inte spara så noggrant på.

Full förståelse för att fattiga studenter säljer sin kurslitteratur och andra köper den. Full förståelse för att det finns bibliotek fulla med böcker som läses om och om igen – jättebra idé! Men jag har tycker det går lite väl långt när en utbildare ger sina kursdeltagare böcker till låns som inte får antecknas i, fastän det är övningsböcker, bara för att spara pengar och miljö! Lärandeprocessen då? Att få en kursbok, läsa, skriva och återvända till den längre fram för att se hur det förhöll sig med det ena eller det andra. För att inte tala om de stackars författarna som gjort boken och inte får några pengar när boken återanvänds.

Nej, återvinn, spara och gneta med dig själv och miljön, men gör det inte in absurdum.

 

Kommentera

