Skriv- och lästorka i jakt på något nytt

Jag har hamnat i en rätt allmän skriv- och lästorka. Jag behöver hitta en eller två författare som jag vill sluka. För när jag läser mycket får jag också större lust att skriva.

Det som kan fungera som ett substitut för att läsa, och som ska generera skrivlust, är också att titta på tv-serier. Gillar när starka känslor får ta plats. Dilemman och svårigheter. Humor är också bra.

Det jag inte gillar är social misär och elände som får mig att undra varför vi ens finns till när det enda vi människor verkar kapabla till är att skada och såra andra. Egoism går bort.

Tv-serier jag gillar då… Hm. Det är en salig blandning. En favorit är BBCs nyproduktion av Sherlock Holmes. (Som jag dessutom gillar att läsa.) Buffy och Vänner gillar jag också, men det är två serier jag sett för mycket av. Kan i stort sett replikerna i vissa avsnitt. Jag vet – totally nördvarning:)

Det är nog samma sak här, med serierna. De kan hjälpa mig ur min läs- och skrivtorka. Bara jag har en eller två bra serier att följa. Lite som att hitta en ny favoritförfattare för sträckläsning. Kruxet med både bra böcker och tv-serier är att jag lätt hamnar i en bok- eller tv-kokong och får svårt att byta över till att skriva.

Får se vad som händer med min bok- och seriejakt. Bästa vore kanske att inte ens påbörja jakten eftersom risken finns att fångsten blir för god och jag glömmer intentionen med att skriva mer.

 

 

Kommentera

