Ordens begränsning

Idag har jag fått begränsa orden. Har varit på jobbet där jag börjat skriva en slutrapport för ett projekt. Vet inte om mallen jag använde skulle vara så begränsande som den var, och hann inte få svar från den ansvarige innan jag gick. Hur som helst så skrev jag i en av rutorna i rapporten och vips! så tog det slut. Även om jag ville skriva en bokstav, ett ord, en mening eller fler så var det stopp. Antalet tecken var helt klart begränsade.

Frustrerad fick jag sedan i varje ruta verkligen fundera över vad jag ville skriva som var relevant för redovisningen. För att bli klar med så mycket som möjligt ägnade jag därför nästan hela dagen åt att skriva mycket korta, knapphändiga beskrivningar av hur projektet gått.

Trots stark begränsning blev ändå rätt mycket redovisat. Fattas nu bara att jag får veta att jag inte alls behövt arbeta i de där skuggfälten och att jag gjort helt fel som låtit mig begränsas på detta sätt! Å andra sidan tycker jag att det fanns en tanke bakom ordens begränsning. Det blir ju oändligt mycket lättare för den som läser redovisningen att få en överblick och snabb förståelse genom den enkla och noggrant förklarande texten.

 

Kommentera

