Fånga läsare på bio

Var på bio igår och slog mig ner i entrén för att vänta på några. I ett ställ bredvid mig låg en hög med häften vars framsida fick min uppmärksamhet. Vad är detta tänkte jag?

Då har Bonnier Carlsen förlag tryckt upp första kapitlet av en ungdomsbok som kommer på bio i augusti. Smart.

PR-Stad av skuggorOmslaget, tycker jag, är snyggt och boken verkar spännande. Genom att bjussa på första kapitlet till Stad av skuggor på det här sättet har de lyckats marknadsföra en bok som annars kanske inte skulle få samma uppmärksamhet, fastän den filmatiserats. Och i en tid när förlagen förlorar läsare, vad kan vara bättre än att tänka utanför ramarna. Jag blev intresserad av både bok och film  så mig lyckades de väl nå, speciellt i och med att jag nu till och med skriver om detta, och överväger både bok och film framöver. Som sagt, smart.

Debutantbloggen handlade i går om att förlagen förlorar i försäljning. Ett intressant inlägg. Visst är det tråkigt att statistik för bokförsäljning, både av elektroniska och fysiska böcker, dalar. Så alla vägar att nå läsare behöver användas, de gamla invanda, och särskilt de nya. Men att låta biograferna översköljas av boksmakprov, det tänker jag inte funkar. Däremot att göra så här, som Bonnier gjort nu, nån gång då och då, det borde väl ändå ge resultat?

Nyfiken på vilken film jag såg? Into Darkness. Den nya Star Trek filmen – skitbra!!!

 

2 reaktioner på ”Fånga läsare på bio

Kommentera

