Min pappa är snäll och min mamma är utlänning…

Min pappa är snäll...… är en ungdomsroman av Emmy Abrahamson. Den fyndade jag med 70 % rabatt, vilket ju var kul. Och nu när jag köpte den så billigt gjorde det inte något att den inte var så bra som jag hoppats.

Handling
Min pappa är snäll och min mamma är utlänning handlar om Alicja, 15 år, som flyttat från Stockholm till Skåne rätt nyss, hennes vänner Tysta Marie och Nathalie, föräldrarna Frank och Beata. Pappa Frank åker iväg till något universitet och är knappt alls med i boken, medan polska mamma Beata tar desto större plats med sina polska påhitt, som att låta släktingar bo hos dem medan de söker jobb eller att hon hämtar hem två polska hantverkare som ska renovera kök och badrum och bo i garaget under tiden. Alicja blir dessutom kär i en kille som råkar bli förföljd och tror att det är hon som ligger bakom detta…

Min reflektion
Det Alicja råkar ut för har hela tiden en stark surrealistisk ton och beskrivs med viss humor så jag kan inte ta hennes upplevelser på allvar. Hon och en släkting t.ex. ser påven, vilket bara blir jättemärkligt. Alicja träffar en psykolog som borde få sin legitimation indragen och stereotyperna av polacker staplas på hög. Kan hända att de känns så här galna i en 15-årig tjejs ögon, och att det ska vara roligt, men jag tycker inte det. Inte heller Alicjas medkänsla för släktingarna, eftersom de haft det svårt i Polen känns äkta.

Tyvärr Emmy Abrahamson, den här gillade jag inte. Synd, för jag tycker om språket, drivet i berättelsen, Alicjas ironiska förhållningssätt och den fina relationen mellan Alicja och hennes vänner som jag tycker kunde fått lite större plats. Även den galna polska mamman glimtar till i några scener och allt det knäppa blir lite mindre knasigt då, tack och lov. Så… En okej bok i mitt tycke. Tror att den kan vara lättare att gilla om man själv är tonåring.

Kommentera

