Sju jävligt långa dagar – Jonathan Tropper

Tropper, JonathanJonathan Troppers Sju jävligt långa dagar heter This is Where I Leave You på engelska och jag tycker faktiskt att den svenska översättningen passar boken bättre till stil och innehåll. För att förstå vad jag menar behöver man kanske läsa boken, men en liten fingervisning hoppas jag kunna ge här nedan.

Handling
Judds fru har en affär med hans chef och han upptäcker dem hemma i sängen, vilket så klart leder till att de separerar och han vet inte vad han vill med deras äktenskap och gör sig omöjlig och onåbar för sin fru. Två månader senare dör Judds far och familjen ska sitta Shiva tillsammans, enligt faderns önskemål. Det innebär att Judd och hans syskon ska bo hos sin mamma, i huset där de alla växt upp. Familjen träffas sällan och oftast bara kortare stunder, vilket inte alltid lyckas avhjälpa att de hamnar i bråk. Hur ska sju dagar under samma tak sluta?

Min reflektion
Läsningen av Sju jävligt långa dagar, gick undan. Boken är skriven i ett högt tempo utan transportsträckor. Judd ser på livet i rätt mörka toner efter det som hänt, fast samtidigt med viss humor och utan den skulle boken varit rätt tung när den beskriver den hyfsat dysfunktionella relation som finns emellan syskonen och deras mor. För att inte tala om syskonens respektive. Men eftersom hjärtat är med blir det roligt att följa dessa sju dagar ur Judds perspektiv, och det var med ett leende jag lade undan boken. Så den kan jag allt rekommendera.

 

9 reaktioner på ”Sju jävligt långa dagar – Jonathan Tropper

Kommentera

