I det här trädet – Katarina Kieri, Per Nilsson

I det här trädetNär två av Sveriges bästa ungdomsförfattare går samman för att skriva en bok kan det väl knappast bli annat än bra, tänkte jag när jag köpte boken i våras. Det blev bättre.

Handling
I det här trädet handlar om Jakob och Siri som inte känner varandra, ändå kommer deras liv vävas ihop. Han går på gymnasiet och hon på högstadiet. Siri är ensam och utanför men har en vän på skolan. En vän som hon genom ett dåligt skämt förlorar. Som om det inte räckte med en pappa som föredrar spriten eller en mamma som inte riktigt är där. Och Jakob börjar bli god vän med klasskompisen Ida, men vet inte hur han ska prata med henne eftersom det här med att prata, det gör man inte i hans familj. Både Jakob och Siri har fullt upp med att hantera alla känslor och tankar. Hur gör man egentligen när man ska prata med någon?

Min reflektion
Redan på första sidan blev jag fångad av I det här trädet då skolkatalogen hamnar i fokus och har en betydande roll för Siri. Jakobs perspektiv skildras i tredje person medan Siri är bokens jag. Genom att blanda kapitlen mellan de två kommer de allt närmre varandra.

Smärtan Siri känner att vara övergiven av sina båda föräldrar speglar det evigt hoppfulla och samtidigt misströstande barnet till den alkoholiserade föräldern otroligt bra. På samma sätt beskrivs Jakobs tankar om hur han tror att världen förhåller sig med stor skicklighet. Vändningen när Jakob inser att det inte alls var som han trodde visar tydligt hur viktigt det är för familjer att prata med varandra, just för att undanröja oro och missförstånd. Jag ser så klart I det här trädet utifrån mina erfarenheter och med min socionomutbildning till grund men det finns många bitar i boken att fundera över, t.ex. den magiska förmåga Siri tror sig ha och vad den leder till. Katarina Kieri och Per Nilsson har helt enkelt skrivit en grymt bra bok som jag tycker funkar både för unga och vuxna.

 

4 reaktioner på ”I det här trädet – Katarina Kieri, Per Nilsson

  1. […] 3. I det här trädet – Katarina Kieri och Per Nilsson. En ungdomsbok om att finna sig själv, finna sin plats i sin familj och finna trygghet i det man har. Om att våga prata och våga vara sig själv. Berättarperspektivet växlar mellan huvudpersonerna, en kille och en tjej som inte känner varandra men som vars vägar så sakteliga närmar sig. Riktigt bra av två av Sveriges bästa författare av ungdomsböcker. […]

Kommentera

