Tematrio – Ett yrke i boktiteln

tematrioDen här veckan handlar Lyrans trio om yrkestitlar, eftersom hon börjat ett nytt jobb – berätta om tre romaner/böcker/texter som innehåller ett yrke i titeln.

Det här fick jag tänka på ett tag och det är därför min trio dyker upp först idag.

1. Besvärjarnas kamp av David Eddings. En fantasybok om besvärjare 🙂 Del 3 i Sagan om Belgarion, en av mina första läsupplevelser av klassisk fantasy. Läste serien flera gången i tonåren. En annan yrkestitel i serien är Rivas drottning.

2. Hypnotisören av Lars Kepler vilket ju är ett pseudonym som säkert alla vet. En bok jag inte läst, men som jag var ruskigt lusten på trots att jag sällan läser svenska deckare… Tills jag råkade ut för en megaspoiler och fick veta vem som var skyldig. Så när jag glömt det kan jag ta tag i den.

3. Tanken på deckare fick mig att tänka på Elisabeth George, och i bokhyllan finns hennes bok om att skriva med den långa titeln: Skriv på! En romanförfattares syn på skönlitteratur och författarskap, En underhållande och lärorik handbok om skrivandets hantverk.

 

2 reaktioner på ”Tematrio – Ett yrke i boktiteln

Kommentera

