Halvdana lösningars logik

Det där med att skriva så att storyn håller logiskt, det brukar inte vara några större problem, men nu har jag satt mina karaktärer i en situation som är lite klurig att komma ut ur, rent logiskt. Självklart skulle jag kunna strunta i all logik och ge dem en lösning som jag inte tycker håller, inte om man börjar granska den i sömmarna i alla fall.

Självklart får jag skylla mig själv som satt mig i den här sitsen, eller placerat karaktärerna i den. Från början tyckte jag inte att det var ett problem, tills jag insåg att lösning nummer ett var för enkel och inte tillräcklig trovärdig. Att filmer, serier och böcker innehåller halvdana lösningar är inget ovanligt. Jag menar bara det, att hur många gånger har man inte läst nåt och tyckt det varit ett märkligt val, eller alldeles ologiskt sätt att lösa situationen. Så vill inte jag ha det.

Med pannan lagd i djupa veck skriver jag, funderar, redigerar och kämpar med att låta mina karaktärer ta sig ur sin rätt låsta position.

Ally Condies Matched_Crossed

 

 

Kommentera

