Alice, Anne och Long John Silver

Böckerna på Barn- och ungdomslitteraturkursen har hittills inte varit de mest lättlästa. Förra veckan hade vi Alice i Underlandet ihop med olika versioner av Askungen, vilket i och för sig var ganska snabbt genomläst… Även om Alice kräver en del av en som läsare då man ska försöka hänga med i svängarna i den ologiska värld hon befinner sig i.

Nu har vi Anne på Grönkulla och Skattkammarön att sätta tänderna i på temat flick-och pojkböcker. Puh, säger jag bara. Anne är en tjej som verkligen kan snacka. Hennes monologer, då de stackars människorna runt henne inte får en syl i vädret, får mig att vilja be henne knipa igen. Jag har läst Anne flera gånger tidigare, men det är över femton år sedan, och jag hade därför glömt Annes snacksalighet. Annars gillar jag henne och hennes infall.

Men Skattkammarön… Efter flera timmars läsande är jag fortfarande inte igenom boken där pojken Jim söker en skatt, vilket ni säkert känner till. Han letar så klart inte själv då han inte är mer än en yngling, men det är ändå han som är huvudperson.  Jag tycker boken är dötrist och har inget minne av att jag läst den tidigare, dock dyker minnesbilder av en dålig matinéfilm från 50-, 60-talet upp. Det måste höra ihop med en filmatisering av boken.

Det här med könsroller är något vi berör under kursens gång och någonstans måste man ju börja, därav dessa två böcker till föreläsningen. Så nu får jag återvända till piraterna på ön och se hur det går, vilket jag så klart inte alls kan föreställa mig 😉

Anne och Long John Silver

5 reaktioner på ”Alice, Anne och Long John Silver

  1. Jag har läst båda när jag var liten men kommer inte ihåg nått… Är det i Skattkammarön det finns någon som heter Long John Silver? Anne minns jag bara som att jag älskade henne 😉

  2. Både Alice i Underlandet och Alice i Spegellandet fick mig att undra vad i hela friden han gick på när han skrev… Men jag läste både för Äldsta när hon var fem och hon älskade dem båda och lyckades dessutom förstå skeendena vilket jag inte alltid gjorde.

Kommentera

