Jag blundar och önskar mig något – Moa-Lina Croall

jag_blundarJag blundar och önskar mig något är en bok för de yngre tonåringarna, och de som närmar sig tonåren. En berättelse som också nominerats till Lilla Augustpriset 2012.

Handling
Huvudpersonen är Lisa, tolv år. Hon och bästisen Nova går med i Lisas storasysters klubb Näbbet, där alla är lite äldre. För att vara med behöver de visa sig värdiga, och de sätts på prov. Lisa känner sig inte bekväm med de äldre tjejerna och tycker att vissa saker de gör, och som medlemmarna måste göra, är jobbiga. Men Nova verkar tycka det är tufft att vara med, så Lisa säger inget.

Min reflektion
Lisa är en klok tjej som inte vill ge efter för grupptrycket, men hamnar så klart i fällan ändå. Att bli omtyckt och räknad med, speciellt av de äldre tjejerna, lockar. Fast det har sina mörka sidor och Lisa gör lite som hon vill, vilket hon upptäcker att hon nog inte är ensam om. Boken berör bland annat ämnen som vänskap, fylla, snatteri, att vara sig själv och göra det som känns, och är, rätt. En fin historia om hur vänskap kan sättas på prov och hur ensam man kan vara och känna sig. Eftersom det här en fortsättningsbok på Det är jag som är Lisa, hängde jag inte riktigt med i när karaktärerna presenterades, men att Jag blundar och önskar mig något var en tvåa, gjorde annars inget. Rekommenderas.

 

Boken kan du hitta på Adlibris och Bokus

2 reaktioner på ”Jag blundar och önskar mig något – Moa-Lina Croall

Kommentera

