Ett gäng frågor om läsning

Fick några frågor i en enkät från Tant Augustas tekopp. Och det är ju alltid kul att bli taggad till olika utmaningar eller vad vi nu ska kalla det 😉

  1. Har du en speciell plats hemma där du brukar läsa?
    Nästan alltid soffan.
  2. Bokmärke eller random pappersbitar?
    Random pappersbitar för det mesta, typ kvitton eller så river jag sönder nåt papper som finns i närheten när det är möjligt. Just nu har jag en bok utan bokmärke/pappersbit och måste hålla sidnumret i huvudet (har helt enkelt inte funnits nåt att lägga i i närheten när jag varje gång varit klar med några sidor…)
  3. Kan du sluta läsa när som helst eller måste du sluta efter ett kapitel eller ett visst antal sidor?
    Helst vill jag ha ett nytt kapitel eller ett nytt stycke, mitt i blir ju bara för konstigt. Ogillar böcker med evighetslånga kapitel och stycken som går på i oändlighet. Ge mig som läsare en paus tack! 
  4.  Äter eller dricker du någonting när du läser?
    Älskar att äta nåt gott och dricka nåt till läsningen, typ mörk choklad och te, eller kombon popcorn mjölkchoklad och vatten. Om jag har en bok jag inte kan lägga ifrån mig då blir det läsning och frukost, lunch och mellanmål… Men är mycket mån om att böckerna inte ska bli kladdiga. Det avskyr jag, kladdiga böcker alltså.
  5. Brukar du lyssna på musik eller ha TV:n på när du läser?
    Oftast inte.
  6. En bok i taget eller flera samtidigt?
    Brukar läsa två samtidigt. Ibland blir det fler men sällan färre.
  7. Läsa hemma eller överallt?
    Överallt.
  8. Läsa högt eller tyst i huvudet?
    Tyst i huvudet. Ett trick dock med dötrista böcker som jag behöver läsa av tvång (typ till kurs) kan vara att läsa några meningar högt för att verkligen fokusera på texten och inte börja tänka på annat hela tiden.
  9. Hoppar du fram i boken eller hoppar du över stycken?
    Tråkiga böcker hoppar jag fram i, skummar eller låter bli att läsa. Vid tvång (typ till kurs alltså) blir det en del skummande…
  10. Bryta rygg eller inte?
    Nej. Fast det är klart, vissa böcker verkar mer brytbenägna hur försiktig man än är, men då avsäger jag mig ansvaret för brytandet och skyller helt på bokens konstruktion.
  11. Skriver du i böcker?
    Bara om det är kurslitteratur, då krävs liksom markeringar och anteckningar för att man ska klara kurserna tycker jag. Men aldrig i en bok som är skönlitterär. Aldrig!
  12. Vilka taggar du?
    Hm… Alla jag tänkte på för att tagga har visst redan taggats. Fritt för den som läser enkäten att svara på den då 🙂

4 reaktioner på ”Ett gäng frågor om läsning

Kommentera

