Shaun Tans Borttappad

the_lost_thing_Shaun_TanTill barn- och ungdomslitteraturkursen läser vi bilderboken Borttappad av Shaun Tan i veckan. Han är en bilderboksförfattare med speciell stil. Bilderböcker kan man kanske tro främst riktar sig till barn, och det är väl det vanliga, men bilderboksförfattarna är medvetna om att böckerna brukar läsas ihop av barn och vuxna, och tar ofta hänsyn till detta.

Shaun Tan säger att han inte inte främst har läsaren för ögonen när han gör sina böcker. För honom kan en bok ta över ett år att göra, och att den byter oftast skepnad ett flertal gånger under vägen. Hans böcker läses av inte enbart barnfamiljer, och kanske är det så att hans böcker till och med kan tilltala vuxna ännu mer?

lost-thing1-talkingBorttappad som gavs ut 2012 i Sverige, hade då redan tolv år på nacken från publiceringen i Australien. Det är en bilderbok i grå-brunskala och jag tyckte först att den verkade lite svår, men när jag bortsåg från de annorlunda bilderna upptäckte jag en fantastisk bok, eller rättare sagt: Jag upptäckte ytterligare en fantastisk bok av Shaun Tan. Jag har visserligen tidigare enbart läst Det röda trädet, och bläddrat i Ankomsten, en bilderbok helt utan text. Hans böcker, som ju är mer än enbart bilderna, har något speciellt som i alla fall jag trollbinds av.

lost-thing4-looking

 

Eller vad säger du om hans bilder?

De här hämtade jag från Shauntan.net
och de kommer alla från Borttappad
The Lost Thing

 

 

5 reaktioner på ”Shaun Tans Borttappad

  1. Shaun Tan verkar vara en spännande bilderboksförfattare. Jag har ”bara” bläddrat i hans böcker, men nu ligger Ankomsten i hyllan härhemma. Tänkte ”läsa” den i Jorden runt utmaningen i december. Ska bli spännande att ”läsa” bilder istället för text. 😉

Kommentera

