Spanska och den där skrivgrejen i november

Jag läser spanska på ett studieförbund, en fortsättningskurs av nåt slag. Har ingen riktig koll på nivåerna och dessutom gör ledarna ett otroligt arbete för att anpassa sina kurser efter deltagarnas kunskaper.

Att gå en kurs dagtid, sådär tio till halv tolv, det trodde jag bara en massa tråkiga pensionärer gjorde, ja och så jag då. Och mina fördomar de krossades väl inte direkt när jag steg in i kurslokalen för några veckor sen. Gruppen består av flest pensionärer, men inte är de nåt tråkiga, nej tvärtom.

Däremot verkar de tro att de är tråkiga, för de undrar om jag kan tycka det är roligt att läsa med ett gäng stofiler typ, som enligt dem själva läser hur mycket spanskaläxa som helst, och ändå inget begriper. Det fastnar inte, säger de. Men jag som är ung, jag ska väl inte ha några problem med detta, undrar de.

Nä, det kan jag väl inte påstå, men jag har ju turen att ha läst spanska i en massa herrans år tidigare. Allt är repetition för mig.

Så spanska, svenska och barn- och ungdomslitteratur, det är vad jag ägnar dagarna åt. Plus att jag skriver. Funderar lite på den där Nanomowrimo… Nanowrimo… Nanomanowrimo… Äsch, ni vet vad jag menar. Fast då skulle jag nog ta mig an en tredje berättelse, en som jag mest skriver på skoj och som jag är rätt bekant med sedan tidigare. Så ploten är klar. Det är bara att skriva. Och då skulle jag ta en paus från det jag skriver på nu… Kanske kan vara bra.

Vill mycket. Få se vad jag hittar på.

 

6 reaktioner på ”Spanska och den där skrivgrejen i november

Kommentera

