En man som heter Ove – Fredrik Backman

en man som heter oveFår böja mig för Oves magi och ansluta mig till lovsångskören – Den här gillar jag!

Handling
En man som heter Ove, det är en rätt vresig man som bor i ett radhusområde där han varje morgon går ut för att kolla läget, se till att inga inbrotts gjorts och flytta undan cyklar som inte står där de ska. Ordning och reda, det står högt på listan. Inte många människor tycker han verkar vettiga, då de mycket sällan klarar att backa bilar med släp eller lufta sina element. Sånt som varenda vettig människa borde kunna, och som Ove gör av bara farten. Inte blir det lättare för Ove när det flyttar in en ny familj mitt emot. De ska då hela tiden lägga sig i.

Min reflektion
En man som heter Ove handlar om så mycket mer än det jag skrivit ovanför, men jag vill inte säga för mycket om bokens innehåll för att inte avslöja alla fina detaljer som gör att man ler, skrattar, gråter och sörjer med Ove. Fredrik Backman har lyckats fånga Oves själ och hjärta så att jag som läsare kan känna igen mig i hans tankar, känna med hans val av handlingar och förstå varför han gör som han gör.

Många bokbloggare har lovprisat Ove, och jag har varit skeptisk, men nyfiken. Mitt försök att bekanta mig med Ove genom en ljudbok gick ju inte alls, vilket jag skrev om i somras. Jag är mycket glad för att jag inte gav upp då, utan lät boken få en chans till. Ge Ove en chans du med så håller jag tummarna för att inte du blir besviken.

Och min bonus: det här var en bok i utmaningen tre på tre-böcker. Bara en kvar för november nu.

 

En man som heter Ove kan du hitta på Bokus, Adlibris och som jag på biblioteket.

12 reaktioner på ”En man som heter Ove – Fredrik Backman

Kommentera

