Ankomsten – Shaun Tan

AnkomstenAnkomsten saknar ord och text. Det gör inget, dess bilder säger desto mer, så tveka inte att ”läsa” den.

Handling
En man reser från sin familj för att söka ett bättre liv för dem i ett annat land. Han reser över ett stort hav, och kommer till en plats som är honom helt okänd. Han talar inte språket och förstår inte deras kultur, men med ett nyfiket och öppet sätt bekantar han sig med allt det nya, försöker hitta arbete och en plats för sig och för sin familj.

Min reflektion
Ankomsten berörde mig starkt. Shaun Tan fångar känslan av att vara en främling i en ny värld med ett bildspråk som går rakt in i mitt hjärta. Avsaknaden av ord och text gör inget, och jag kom snabbt in i läsrytmen. När det är extra spännande upptäcker jag att ögonen far fram över bilderna och jag får tvinga mig själv att sakta ner. Jag vill ju inte missa alla fina detaljer som han bjuder på.

the-arrival
The City, The Arrival – Shauntan.net

Att Ankomsten är en bilderbok eller grafisk roman, kan lura en att tro att den riktar sig till enbart barn, men det här är en bok som passar alla oavsett ålder. Den dämpade färgskalan kan tyckas enkel, och kanske är det därför än mer beundransvärt att Shaun Tan lyckas förmedla så mycket med dem. Nyfiken på vad? Då kan jag rekommendera att du läser Ankomsten för att få veta 🙂

11 reaktioner på ”Ankomsten – Shaun Tan

  1. Jag har läst Eric av honom. Inte mycket text men väldigt tänkvärd. Ska läsa en till av Tan inom ramen för jorden-runt-turen hos Lyran. Minns faktiskt inte vilken det var men ser fram emot den ändå :).

  2. […] 3. Min trea blir Shaun Tan som fick ALMA priset 2011, Astrid Lindgren Memorial Award, för sitt författarskap av bilderböcker. Alltså inte för specifik bok. Några av hans böcker är: ”The lost thing” (2000), ”The red tree” (2001) och ”The arrival” (2006). Shaun Tan nådde svenska läsare genom att Kabusa förlag 2010 gav ut The Arrival under namnet Ankomsten. […]

Kommentera

