Berättelser lika varandra

När jag läste Den femte vågen i förra veckan kom jag att tänka på två andra böcker som jag tyckte den påminde om. Så kan det ju vara ibland, att man tycker en bok är lik en annan bok och att berättelser är lika varandra. Inget konstigt med detta alls, utan det  var mer bara ett konstaterande jag gjorde.

De andra böckerna jag tänkte på var John Marsdens Imorgon när kriget kom-serie och Stephenie Meyers The Host (Den femte vågen har såklart drag av fler böcker än dessa två, men det var dem jag associerade till mest). Kanske gjorde denna igenkänning, till böcker jag gillar, att mina positiva känslor för Den femte vågen förstärktes?

Säkerligen är det så, och även om jag inte riktigt orkar brodera ut tankarna hoppas ni ändå är med på vad jag menar, att känslorna för en bok kan förstärkas negativt eller positiv, helt beroende på vad man har för tidigare erfarenheter med sig, minnen av andra böcker och så vidare… 😉

femte_vagen_rick_yancey

The Hosttomorrow-when-the-war-began

 

 

2 reaktioner på ”Berättelser lika varandra

Kommentera

