Ett öga rött – Jonas Hassen Khemiri

ett öga röttKursboken Ett öga rött av Jonas Hassen Khemiri skulle jag nog inte valt på egen hand. Som tur är ger kurslitteratur vidgade bokvyer och ännu en bok överraskar positivt. Ett öga rött har också filmatiserats, men filmen har jag inte sett.

Handling
Hamil är en kille i nian som det inte går så bra för i plugget. Han bor med sin pappa. En anteckningsbok blir dagbok och i den vi följer Hamils liv under en period. Han skriver på ”invandrarsvenska” och språket består av metaforer som blandas och idiomatiska uttryck som får sin egen prägel:  ”Jag fattade jag hade hittat en öm häl och droppade ämnet.”
Tänkte också ge ett lite längre smakprov, så ni får en känsla för stilen.

”Jag sparade tidningen för ta hem till pappa. De var solklaraste bevis på politikerna gör allt för att vända blattar till svennar. Medan jag smög in på massa nya toaletter och målade väggarna och speglarna med stjärnor och månar jag svor på att jag kommer för alltid stå tvärtemot svennefieringen. Aldrig jag kommer äta sur strömming med sillnubbe på Skansen eller dansa smågrodor runt töntigaste midsommarstång.”

Min reflektion
Eftersom Hamil tänker tokiga och galna tankar, om integration och muslimer, om sin egen roll och vad han har för betydelse, kunde jag undra hur boken skulle sluta. Jag tycker alltså inte att det var en förutsägbar bok. Språket, med den märkliga ordföljden och ordmixen, tyckte jag först inte om men efter ett par kapitel hade jag vant mig och kunde se det genialiska i hur Jonas Hassen Khemiri trollar med språket. Jag föredrar avsnitten med vad Hamils vardagliga redogörelser före vad han tänkte, kanske just för att han överdrev sin egen betydelse. Men var kan man göra det, om inte i en dagbok?

 

Boken kan du hitta på till exempel Adlibris, Bokus eller biblioteket 🙂

 

2 reaktioner på ”Ett öga rött – Jonas Hassen Khemiri

  1. Jag lyssnade på den här och jag är ett stort fan av Khemiris lek med språket. Skulle ha gått och lyssnat på honom i oktober men blev tyvärr sjuk. Kul med kurslitteratur som överraskar åt det positiva hållet 😉

Kommentera

