Tematrio – Oavslutad läsning

tematrioI veckans tematrio vill Lyran att vi listar tre böcker vi inte läst klart. Här är några jag kom att tänka på:

1. Hundra år av ensamhet, Gabriel García Márques. Började läsa den till bokcirkeln i somras och läsningen gick upp och ner med känslor i stil med; ”Gud, vad segt, Åh, nu börjar det bli bra, Nej, nu försvann det igen…” Efter ett sextiotal sidor av dessa upp-och-ned-känslor lade jag bort boken. Tror nog att jag återvänder till den ändå, för den hade något som lockade. Men en annan gång.

2. Sara Stridsbergs Darling River hade jag till som kursbok för några år sedan, men jag läste ändå inte klar den. Ogillade stilen och innehållet, då jag tyckte att den mänskliga utsattheten och den sociala misären blev för stark. Jobbig läsning, speciellt eftersom jag då också arbetade med svårt utsatta människor. Behövde inte läsa om eländet också.

3. Berättelsen om Pi, Yann Martel. Bokcirkelbok som endast en i cirkeln tog sig igenom (!). Såg sedan filmen och tycker att slutet hade en form av antiklimax, något som så klart hade varit kul att diskutera i bokcirkeln. Hur som helst, jag kom halvvägs sedan orkade jag inte mer… Kan nog inte riktigt sätta fingret på varför. Filmen var aningens bättre.

berättelsen_om_pi_smal

 

2 reaktioner på ”Tematrio – Oavslutad läsning

Kommentera

