Catching Fire – filmen

thehungergams-catchingfire-ukposterAtt se andra filmen i Hungerspelstrilogin, skriven av Suzanne Collins, har stått högt på önskelistan ett bra tag nu. Biljetterna köptes i god tid för att få bra platser, med hopp om inga förkylningar eller annat elände som skulle hindra oss att gå. (Fastnade visserligen i hissen och paniken att missa var minst sagt stor men hann precis…)

I Cathing Fire, som på svenska heter Fatta eld, utsätts Katniss och Peeta för ett till Hungerspel ihop med senaste årens vinnare, de som trodde att de lämnat spelen bakom sig. Livet som hjältar är inte enkelt och de har inte möjlighet att styra över sina liv. Men vem har det i Panem?

Med de förutsättningarna är det inte svårt att förstå att ett uppror ligger och lurar, särskilt i distrikten långt från huvudstaden. President Snow anser att Katniss är roten till det oroliga och vill se henne försvinna. Hur kommer Katniss och Peeta klara sig i sitt andra Hungerspel där bara en kan överleva?

Jag tycker att filmen följer boken mycket väl. Kanske läggs lite extra krut på kärleksrelationen mellan Gale och Katniss, jämfört med böckerna, just för att göra triangeln mellan henne, Gale och Peeta extra stark. Jennifer Lawrence som spelar Katniss gör det jättebra. De andra skådespelarna har jag inte så mycket att säga om, men miljöerna däremot… Snygga! Antingen de uppvisar slitna fattiga distrikt eller den överdådighet som Huvudstaden utgörs av.

Jag, som sett framemot filmen så mycket, tycker verkligen att den uppfyllde förväntningarna. Kan inte vänta på uppföljningen som består av två filmatiseringar av den sista boken – synd att filmbolagen vill pressa pengar ur allt. Hoppas ni också gillar filmen om ni ser den 🙂

4 reaktioner på ”Catching Fire – filmen

  1. Roligt att läsa om vad du tyckte! Jag håller med dig om fokuset som läggs på Gale och Katniss, det tänkte jag också på när jag såg filmen. Det läggs fram lite som att hon valde Gale ända fram tills Hungerspelen började igen, vilket jag inte uppfattade av boken. Annars var mycket sig likt 🙂

  2. Jag har ju varken läst böckerna eller sett den första filmen, men dottern älskar första filmen så jag gissar att hon kommer att vilja se den här oxå!

Kommentera

