(O)planerat bröllop – Bali Rai

oplanerat-brollopI (O)planerat bröllop av Bali Rai behandlas hedersfrågor och tvångsgifte ur killens perspektiv. Riktigt bra och  intressant, tyckte jag.

Handling
Manny ska gifta sig, det får vi veta med en gång när läsningen börjar. Då gör Manny ett hopp tillbaka i tiden för att beskriva hur hans väg som tonåring till ett motvilligt giftermål gått. Han vill plugga, skriva och nå andra mål än dem föräldrarna satt upp och förstår inte faderns envisa kamp att efterleva hemlandets punjabiska traditioner. Inte heller förstår han hur bröderna kan gå i faderns fotspår. Slitningarna är alltså starka mellan yngste sonen och resten av familjen. 

Min reflektion
Kulturkrockar inom familjer med barn som växer upp i ett ”nytt” land, med föräldrar som önskar bevara sitt hemlands starka traditioner är ett intressant och viktigt ämne. Författaren Bali Rai, berättar med ett rakt, enkelt och starkt språk hur det kan vara för barn som slits mellan att värna familjen och respektera föräldrarna, samtidigt som de vill gå en annan väg. Jag fångades och boken var sedan en riktig bladvändare. Det var lätt att tycka om huvudpersonen och boken igenom höll jag på honom, att han skulle få göra som han ville.

Hade inte (O)planerat bröllop varit en kursbok skulle jag kanske aldrig hört talas om den, men om jag gjort det hade jag gärna läst den. Det är en bok helt i min smak, med härligt rappa dialoger mellan Manny och hans bästa vän, om vikten av att få välja sitt liv och med en resa till Indien med det vardagliga livet på landet som ett exotisk inslag för mig som aldrig varit där. Dessutom var boken spännande och lätt att leva sig in i. Rekommenderas!

Boken finns att köpa på engelska på Bokus under namnet (Un)arranged Marriage. Själv hittade jag den på biblioteket och på svenska.

 

2 reaktioner på ”(O)planerat bröllop – Bali Rai

Kommentera

