Redigering i efterdyningarna från Nanon

Efterdyningarna av NaNoWriMon i november tog  mer än jag trodde. När jag var klar med den texten, läste jag lite, ändrade nåt mindre och sedan när december började släppte jag det helt. Tanken var att jag skulle ta upp vårens manus för redigering, det som vilat i fem månader. Men vad segt.

Först tio dagar in i december har jag påbörjat redigeringsarbetet. Så här i startgroparna går det riktigt långsamt.

Att skriva tycker jag nog är det enkla. Jag var ju en av över 300 000 deltagare i Nanon, men bara dryga 40 000 av dem kom i mål på 50 000 ord under november. Så ja, skriva lätt. Redigera svårt.

Som tur är gjorde jag ett kontinuerligt redigeringsarbete i våras med det manuset. Skrev 15-20 sidor, redigerade dem, skickade till feedback och fortsatte sedan med att upprepa samma process med nästkommande sidor. Utan den redigeringen då skulle jag alltså ha värsta  jobbet framför mig nu.

Precis så som det kommer bli med Nano-texten. Den är helt oredigerad. Puh, liksom. Men men, det ingår i skrivandet att också se till att texten blir bra, bara att bita ihop när det är dags. Men nu. Vårens text.

 

5 reaktioner på ”Redigering i efterdyningarna från Nanon

  1. Ja, jag fattar fortfarande inte hur du och de andra kan får ur sig så mycket text på så kort tid. Har ni en butler därhemma som fixar allt åt er? 😉

Kommentera

