Emma – en mangaserie av Kaoru Mori

emmaVi fick i uppgift att läsa manga, valfri sort, på barn- och ungdomslitteraraturkursen. Iväg till biblioteket och hyllorna på barnavdelningen för att utforska mangagenren som jag är väldigt obekant med. Det fanns en del att välja på och jag valde två olika serier. Den ena, Emma, handlar om en tjänsteflicka i viktorianska England, om en förälskelse mellan henne och en ung gentleman. Eftersom de är av olika klass, är deras kärlek omöjlig.

Jag föll pladask för denna fina kärlekshistoria. Bilderna är ljuvliga och jag älskar tempot. Det går liksom långsamt, med fina detaljerade bilder av deras ansiktsuttryck och små gester. Serien är inte så lång som många mangaserier kan vara, utan består av sju delar. Jag har hittills kommit till trean och det roliga med karaktärerna i Emma är att de utvecklas. De är alltså inte statiska som jag fördomsfullt fått för mig, utan det finns ett djup i dem.

Glansdagarna för manga i Sverige var visserligen för några år sedan, kanske runt 2005? Någon som vet bättre får gärna rätta, men det var ett årtal vi pratade om på kursen åtminstone. Jag tycker i alla fall det varit kul att äntligen ha kikat på mangan och att jag gjort en lyckad, om än mindre, bekantskap med genren.

Emma-animedia
Serien har blivit animerad film också – Emma: A Victorian Romance

 

5 reaktioner på ”Emma – en mangaserie av Kaoru Mori

    • Har svaga minnen av att jag såg manga när det sändes på tv som barn och att jag gillade hur figurerna var ritade, annars inget jag sett mycket av dem. Jo den som vann en Oscar har jag sett, Spiritid Away. Japansk film från 2001. Tror den räknas som manga.

      • Jag känner igen namnet som att jag sett den, men jag är lite osäker på vilken av dem det var. Men minns en jag gillade som heter ”My Neighbor Totoro”

Kommentera

