Torsdagsbarn – Sonya Hartnett

TorsdagsbarnAlma*-prisvinnaren Sonya Hartnett kommer från Australien och jag hade inte hört talas om henne innan hon dök upp på litteraturlistan i barn-ungdomslittkursen. En ny spännande bekantskap.

Handling
Torsdagsbarn utspelar sig i Australiens landsbygd på 1930-talet. Harper Flute är berättaren, den yngsta flickan i familjen. Boken handlar om hennes familj, syskonen och vad de upplever under några år i. Familjen kämpar för sin överlevnad i den karga miljön och Harpers lillebror Tin gömmer sig under huset där han gräver hålor och gångar.
Motgångarna är flera, men grannarna vänliga och hjälpsamma. Ja, nästan alla i alla fall.

Min reflektion
När jag började läsa Torsdagsbarn var jag skeptiskt, boken verkade svår av flera anledningar. Språket t.ex. fick jag vänja mig vid, då det består av nästan krångligt konstruerade meningar som har en viss poetisk klang. Dessutom hade jag svårt för karaktärerna. De är, liksom landskapet de befinner sig i, rätt karga och hårda, fast också varma och omtänksamma. De månar om varandra men har som sagt fullt upp med att överleva vardagen. Torsdagsbarn är en stark bok med oväntade vändningar där eländet aldrig tycks upphöra. Som tur är slutar det inte alltför illa, även om man undrar hur det ska gå för dem.

Som tur är hade jag möjlighet till sträckläsning, efter några trevande inledande lässstunder, och då fängslades jag av berättelsen och kunde inte lägga den ifrån mig.  Torsdagsbarn är en annorlunda historia som lämpar sig lika väl för vuxna som för ungdomar. Det här är bok som inte kommer lämna mig i första taget.

 

Torsdagsbarn kan du hitta på Adlibris, Bokus och biblioteket

*Almapriset, ett internationellt litteraturpris i Astrid Lindgrens minne för barn- och ungdomsförfattare.

 

3 reaktioner på ”Torsdagsbarn – Sonya Hartnett

    • En tänkvärd bok och lagom eländesnivå ändå. Med målgruppen tonåringar, finns viss hänsyn till hur illa det kan gå som tur är. Snäppet tryggare än vissa vuxenböcker som rör barndomsskildringar alltså 🙂

Kommentera

