Divergent – Veronica Roth

divergentÄntligen har jag börjat läsa trilogin med den inledande boken Divergent som jag hört så mycket om. Och jag blev inte besviken.

Handling
Divergent utspelar sig i en framtida dystopisk värld där Beatrice, liksom alla 16-åringar, måste göra ett test för att se vilken samhällsgrupp hon ska tillhöra resten av sitt liv. Hon har växt upp med sina föräldrar i en självuppoffrande grupp, och har möjlighet att byta beroende på hur testet faller ut. Resultatet blir det inte som det är tänkt och valet blir inte lika lätt som hon hoppats. Men hon väljer ett annat liv och förhoppningen är att allt ska gå vägen efter det. Visst, om det inte var för att i den nya gruppen ska man testas igen, och utsättas för fysiska och mentala prov. Beatrice utmärker sig, och får rådet att dölja att hon är annorlunda. Som om det är så lätt.

Min reflektion
Titeln Divergent syftar till de människor som faller mellan stolarna, som inte platsar i någon grupp. De har speciella styrkor, och måste hålla sin identitet hemlig. Ledarna ser dem som faror och med de starka slitningar som finns mellan De lärda och den grupp Beatrice kom från, De osjälviska, är det inte konstigt att hon hamnar i svårigheter.

Jag kan visserligen tycka att det låter förenklat, med endast fem grupper. Det finns förstås även de som hamnar helt utanför och blir ”fractionless” vilket kan jämföras med kastlösa, hemlösa eller papperslösa i dagens termer. Själv tänker jag att ett samhälle består av mer än fem grupper, men det hade kanske varit svårt att skriva om fler. Jag får se Divergent som en ungdomsbok, som lyfter samhällsproblem, maktstrukturer och jämställdhet på ett intressant sätt, ungefär som i Hungerspelen där samhällskritiken också är stark.

Divergent är en mycket spännande bok  med karaktärer lätta att tycka om. Jag gillar att hur teman som vänskap, tillit och förälskelse lyfts, liksom etiska frågor och dilemman. Nu kan jag knappt vänta på att få läsa tvåan och trean. Rekommenderas!

Och jo, den kommer på bio i vår, 21 mars.

 

Divergent finns att köpa på bl.a. Adlibris och Bokus.

 

4 reaktioner på ”Divergent – Veronica Roth

Kommentera

