Mina namn på andras karaktärer

Jag måste vara supertrendig när det gäller val av namn, för den senaste tiden har jag läst böcker där jag inser att författarna har snott namnen på sina karaktärer från mig. Eller ja, inte riktigt… Men hur kan det bli så att det jag skrivit på sedan några år tillbaka, och den sista tiden, innehåller karaktärer med samma namn som nypublicerade böcker jag nu läser? 

Värst var ändå att läsa Divergent alldeles  innan jul. Min karaktär som jag skrev om i november, helt nyuppdiktad för Nanoutmaningen, har exakt samma namn som huvudpersonen däri. Och nästan samma smeknamn. Jag hade aldrig läst, eller ens tjuvkikat i boken innan jag började läsa den i december, flera veckor efter avslutat manus. Hmpf?!

Detta är alltså inte enda gången det händer. Jag måste helt enkelt vara supertrendig och värsta namninkännaren som valt samma namn som dagsaktuella ungdomsförfattare har valt till sina karaktärer. Ska jag tolka det som ett bra tecken…? 😉

 

2 reaktioner på ”Mina namn på andras karaktärer

  1. Antingen är du synsk eller så är du en riktig trendkännare. Kanske har du helt enkelt en fantastisk namnsmak eller så är du rätt vanlig och tycker om samma som många andra. Det är bara att välja det mest tilltalande förslaget 🙂

    Än så länge har jag inte sett någon ha samma namn som min huvudkaraktär. Det måste alltså innebära att jag är en otrendig människa, har kass namnsmak eller är en väldigt ovanlig person 🙂

    • Jag är nog lite av allt, synsk, trendkännare och alldeles vanlig 🙂
      Gillar att hitta namn som inte är helt megavanliga men som ändå känns troliga i en nutida ungdomsroman – och jag är uppenbart inte ensam om att tänka så 😉

Kommentera

