Dracula – Bram Stoker

bram stokers draculaBram Stokers Dracula är en klassiker från 1897. Vampyrhistorien är inte särskilt okänd idag, kanske speciellt för att den filmatiserats ett stort antal gånger i olika versioner. På bokomslaget syns en bild från en film från 1931.

Handling
Jonathan Harker åker till Greve Draculas slott i Transylvanien (dvs Rumänien om jag minns rätt) för att hjälpa Dracula med köp av fastighet i London. Ortsbefolkningen vill inte att han ska åka dit, men han tycker de är vidskepliga och tar sitt uppdrag på stort allvar. Men Greven är inte som folk annars upptäcker stackars Harker rätt snart. Greven hamnar så småningom i London, och där upptäcks hans törst för blod genom hans utvalda offer Lucy – en väninna till Jonathan Harkers fästmö. Fästmön Mina och Jonathan, tre unga män och friare till Lucy samt vampyrexperten Van Helsing tar upp jakten. Jag antar att ni känner till storyn mer eller mindre.

Min reflektion
Jag läste Dracula för cirka femton år sedan och mindes inte att berättelsen skildras genom i huvudsak diverse dagboksanteckningar men även genom brev, loggböcker och tidningsartiklar. Jag mindes dock att jag tyckte om den. Inte blev jag besviken nu heller. Att Dracula är skriven 1897 gör att den har ett hyfsat makligt tempo och att scener och dialoger får ta sin tid, liksom att jag kan tycka att handlingen ibland knappt drivs framåt. Men om man har överseende med detta, är det en njutbar och spännande bok.

Dessutom måste jag nämna filmatiseringen från 1992. Den gillar jag också riktigt skarpt och den heter just Bram Stokers Dracula för att den håller sig rätt trogen originalet. Det är inte så att filmen kan ersätta läsupplevelsen, men jag ville ändå nämna den.

Så båda rekommenderas 🙂

bram_stoker_dracula_winona_ryder_letter
brevväxlingen är viktig även i filmen
– bild miamakilas blogg

Dracula finns att köpa på t ex Adlibris och Bokus, eller att låna på biblioteket.

 

3 reaktioner på ”Dracula – Bram Stoker

  1. Rätt knäppigt egentligen! Jag har boken i hyllan, men har inte läst den. Har förstås sett filmen. Den är väldigt bra. Bra story och bra gjord på många sätt. Men lite väl mycket blod på sina ställen.
    Borde nog läsa boken.
    Det är mycket man borde…

Kommentera

