Myggor och tigrar – Maja Lundgren

myggor och tigrar pocketEftersom jag läser mycket skönlitterär kurs-litteratur för tillfället tänkte jag en del kan få vara med här. Läsningen av självvalda böcker blir ju liksom lite lidande med all annan litteratur som ska plöjas. Så nu, Maja Lundgrens Myggor och tigrar – en bok som diskuterats på kursen utifrån författaren under debatt i media, om hur  författarna framställer sig själva, hur  media framställer dem och vilken debatt böckerna väckt.

Handling
Myggor och tigrar handlar om Maja Lundgren. Hon tillbringar tid i Neapel i Italien där hon samlar material till en ny bok, bl a om på den italienska maffian. Hon berättar om sin barndom i några kortare glimtar och om sin tid på Aftonbladet. De italienska maffiastrukturerna menar hon återfinns i de patriarkaliska strukturer som omger tidningsredaktionen och kultureliten i Sverige. Hennes tid på Aftonbladet består t ex av en flirt med redaktören (som är gift) och hon beskriver en känsla av ett utanförskap. Men största delen av Myggor och tigrar utspelas i Neapel, där Lundgren beskriver vardagen och livet i kvarteren där hon bor.

Min reflektion
Jag kände inte till Myggor och tigrar sedan tidigare och visste inte att den var självbiografisk. Jag missade även debatten kring den då den kom ut 2007, trots att det stormade en del. Maja Lundgren namnger ett antal personer t ex de som arbetade på Aftonbladet med henne, som chefen som hade en kort affär med henne trots att han var gift. Dessutom skriver hon att många av männen betedde sig allmänt stöddigt och nedlåtande, enligt ganska stereotypa mansgrismönster. Majas bok framstod som en hämnd, eller kanske vendetta är ett bättre ord på grund av det maffialika strukturala sammanhang hon gör kopplingar till.

Stilistiskt sett tycker jag boken håller rätt låg kvalitet, men det kan nog vara ett stilgrepp för att skapa närvaro och en känsla av sanning, att här är de egna nakna orden direkt från hjärtat. Vad vet jag, men det är en tanke jag har.

Jag har svårt för böcker som hänger ut personers privatliv, det tycker jag är att överskrida en etisk gräns. Samtidigt kan jag se en vits med tillvägagångssättet Maja Lundgren använde. Hon ville peka på en patriarkal struktur som behövde förändras. Det kanske kan vara svårt att skapa förändring utan att skapa medvetenhet om problemets kärna. Om boken varit mer diffus och vag, skulle den då gjort lika stort intryck i media?

Ingen bok jag skulle valt själv alltså, men den var intressant att ta del av.

 

Myggor och tigrar finns bla på Adlibris, Bokus och biblioteket

 

3 reaktioner på ”Myggor och tigrar – Maja Lundgren

  1. Denna finns med bland de böcker som stått oläst längst i min bokhylla. Köpte den second hand jag vet inte när. Den är också en av de titlar som finns med i min lista fyra-av-dessa-ska-jag-läsa-i-år. Såg att du skrivit om den och läste inlägget i hopp om att få lite sug att läsa den. Först lät det lovande, sen dog det lite igen. Vi får se om den blir en av de fyra 🙂

    • Jag antar att mitt inlägg speglar rätt väl hur jag kände för den då, för ambivalensen var och är stark. Föredrog avsnitten när hon är i Italien och de utgör största delen av boken. Oavsett vad jag tyckte är den intressant och kanske värd att bli läst redan i år… 😉

Kommentera

