Insurgent – Veronica Roth

Insurgent Veronica RothInsurgent är Veronica Roths andra bok i serien som börjar med Divergent, en dystopisk serie i tre delar.

Handling
Det är lite svårt att skriva om Insurgent utan att avslöja handlingen i Divergent eftersom de hänger så starkt samman. (Divergent har jag skrivit om tidigare, vilket du kan läsa om här.) I Insurgent fortsätter handlingen direkt. Tris, som kämpar med sorgen över att ha förlorat sina föräldrar och sitt dåliga samvete över att hon var tvungen att döda en vän, söker inte den tröst och hjälp hon kan få av Four och hon beter sig mer eller mindre irrationellt. Kampen mellan grupperna stegras och de fem fraktionerna vet inte vilka de kan lita på eller vilka de kan alliera sig med. Även de fraktionslösa går in i kampen, där alla tycks ha en egen agenda. Också Four verkar följa en plan som går emot vad Tris hoppas på. Deras relation kommer i gungning.

Min reflektion
Insurgent är spännande men jag tyckte bättre om Divergent som jag tycker hade en rakare handling som var lättare att följa. Persongalleriet är större här (känns det som i alla fall) och viljorna dras åt olika håll. Det gäller att hålla ordning på vem som vill vad. Tris är en tjej med många sidor, och komplex personlighet.  Jag gillar att hon går sin egen väg och gör vad hon tror är rätt istället för att böja sig för andra.  Att det finns en hemlighet att avslöja, eller att dölja, som handlar om de olika grupperna och deras bakgrund gör boken intressant. Överlag tycker jag om den, och mina förhoppningar om att få en spännande upplösning i Allegient, tredje boken, är höga.

 

Insurgent kan du bla köpa på Adlibris och Bokus

Kommentera

