Bokbloggens livslängd

Läste i en kursbok om litteraturens medialitet en artikel om bokbloggar som tog upp lite statistik kring detta. I artikeln stod det att då, år 2011, fanns drygt 200 s k enskilda amatörbokbloggar drivna av enskilda personer, sådana som jag. Undra om inte den siffran kan ha ökat – vad tror ni?

Dessutom stod det att de flesta bokbloggar har rätt kort levnadstid och att de ofta försvinner inom två år. Det kändes lite ödesmättat tycker jag. I juni når jag nämligen två-års-strecket. Hittills trivs jag hur bra som helst med bloggen och har inga planer på att upphöra. Kanske underlättar det att bloggen inte enbart handlar om böcker utan även om att skriva – även om det varit lite fattigt med det från och till.

Jag tänker envist överbevisa statistiken och ta mig över två-års-strecket med glans. Har ju inte ens tänkt tanken på att sluta blogga, och siktar på att hänga mig kvar i flera år. Självklart hoppas jag att ni lika envist hänger med på denna skriv- och läsresa!

(Boken jag läste om detta heter Litteraturens nätverk, red C. Lenemark)

6 reaktioner på ”Bokbloggens livslängd

Kommentera

