Tematrio – Syskonskap

tematrioVeckans tematrio från Lyran handlar om syskonskap. Jag fick fundera lite innan jag kom på något, har nog inte riktigt tänkt på det där med syskon i böcker så mycket…

1. Sju jävligt långa dagar, Jonathan Tropper. En tragikkomisk bok om syskon som samlas när fadern har dött. Den läste jag i somras (för omdöme kika här) och tyckte mycket om den rätt svarta humorn som karaktärerna själva bidrar med och som författaren skickligt hanterar.

syskonen-baudelaires-olycksaliga-liv
Syskonen Baudelaires olycksaliga liv

2. Syskonen Baudelaires olycksaliga liv av Lemony Snicket, en barnbokserie som även blivit film med bl a Jim Carrey i en huvudroll.

3. Vi på Saltkråkan, Astrid Lindgren. Här finns ju några syskon att välja bland. Dessutom gissar jag att det är Astrids fel att jag tycker så mycket om namnen Johan och Niklas. Det klingar liksom så fint 😉

 

5 reaktioner på ”Tematrio – Syskonskap

Kommentera

