Tematrio HBTQ

tematrioVeckans tematrio hos Lyran fick mig genast att tänka på tre böcker. Det bloggas och skrivs en hel del just nu om sexuell läggning/identitet. Bra att detta uppmärksammas. Temat för veckan är därför texter med HBTQ-teman. Berätta om tre läsvärda böcker med någon form av HBTQ-tema!

1. Det händer nu, skriven av Sofia Nordin. En ungdomsbok som handlar om två tjejkompisar där förälskelsen tar fart. Vill du veta mer om den kan du läsa om vad jag skrivit här.

2. David Levithans Ibland bara måste man utspelar sig på en high school i USA och handlar om Paul som velar mellan två killar. Det är inte lätt att vara kär. (Ibland bara måste man har jag också skrivit om.)

3. Kivi och monsterhund, en bilderbok av Jesper Lundqvist som handlar om hen och hens familj där det finns mappor och pammor. Begreppen är annorlunda och kanske lite svåra att vänja sig vid, men boken är rolig och lekfull, väl värd att kika igenom.Kividetaljer_utdrag liten

12 reaktioner på ”Tematrio HBTQ

  1. Intressanta tips! Levithan har jag aldrig läst men nu finns det flera böcker av honom jag är nyfiken på. Av Sofia Nordin har jag tidigare läst En sekund i taget. Den var också bra!

Kommentera

