Bokbloggjerka – Enda boken ever

Annikas bokjerkaLäste frågan för helgens bokbloggsjerka hos Annika i förmiddags och började fundera. Det var ingen lätt sak egentligen att komma fram till, men nu så… Frågan lyder: Om du bara fick läsa en bok för resten av ditt liv, vilken skulle det vara?

Jag funderade på om jag skulle välja en väldigt tjock bok, gärna en klassiker, eller om en bokserie skulle kunna funka… ? Skulle jag då kunna välja en lång serie, typ The Wheel of Time av Robert Jordan som jag bara läst första boken av för en herrans massa år sedan och blev mycket förtjust i men ändå av någon anledning aldrig lyckats fortsätta med…

Star Runner S.E. HintonMen nej, tänkte jag sen, jag väljer en bok jag hittills inte tröttnat på trots flest antal omläsningar av alla böcker jag har. En bok som inte gör, eller har gjort så mycket väsen av sig, Star Runner, av S.E. Hinton. En amerikansk ungdomsbok från åttiotalet. Jag läser den ungefär en gång om året. I tonåren oftare… Travis har huvudrollen och han flyttar till sin farbror för att slippa ungdomsvård. Varför? För att han tappade besinningen när han upptäckte att styvfarsan höll på att elda upp alla hans berättelser han skrivit sedan han var typ sju och slog ner honom. En kille med författardrömmar alltså, och det är en anledning till att boken blivit en favorit.

Ska bli spännande att se vad ni andra tänkt er.

 

19 reaktioner på ”Bokbloggjerka – Enda boken ever

  1. Åh, nostalgi!
    Jag läste också S.E. Hintons böcker – många gånger med omläsningar – under tonåren. Den där boken hade jag sånär glömt. Vad kul att bli påmind om den!

  2. Oj, det låter som n svår jerka, får nog fundera på den ett tag! Det får ju bli någon av de böcker jag redan läst fler gånger, precis som för dig, så jag vet att den är OK att läsa igen…

  3. Väldigt svårt att svara på. Funderar på Stephen Kings berättelse om Det mörka Tornet. Är ju en lång och fascinerande berättelse som jag läst flera gånger redan utan att tröttna på.

  4. Det var ingen bok jag kände igen. Om du redan nu kan läsa den en gång om året utan att tröttna kan jag förstå att du väljer den. Du har liksom redan testat.

  5. har faktiskt inte läst men blev nyfiken. Finns uppenbarligen inne på stadsbibblan så får spana in när jag ska dit på möte i veckan. böcker som varit favoriter i ungdomen hänger gärna i. Själv blev valet Godnatt mister Tom som är min följeslagare genom livet.

Kommentera

