Gott om skrividéer i alla fall

Jag kan ha nämnt det förut, men vissa saker tål att upprepas. Det kanske mest blir en upprepning för mitt eget bästa, men med denna upprepning kommer jag ihåg att jag har flera skrividéer att arbeta med när jag får ork och tid – egentligen saknas bara orken. Det ger väl mig något att se fram emot också, om jag säger så.

Vad ni får ut av det? Tja, ni får en liten inblick i min skrivvärld. Ibland kan det vara kul att se den. Min skrivvärld har lite oskarpa gränser och oupptäckta områden. Det finns platser att utforska för att hitta smultronställena, helt enkelt. Mina mer eller mindre outforskade landområden består alltså av:

  • Ett nästan färdigredigerat manus. En ungdomsbok.
  • En ofärdig dystopiskt historia (med tydlig synopsis att följa)  som vilar sedan oktober.
  • Ett råmanus som skrevs under NaNoWriMo i november. En ungdomsbok.
  • En SF-historia med historiska inslag och som är en sorts fanfiction… Storyn är klar, men jag skulle vilja ge den en ordentlig genomgång. Krävs en del research dock för de historiska bitarna.
  • En fantasyberättelse (”fantasy light” –  inget Tolkien här inte, snarare Cyntia Voigt typ Lyckans hjul) som jag inte arbetat med på fem, sex år. Också där har jag ett helt manus ”färdigt”.
  • En historisk ungdomsroman. Berättelsen är ett färdigt råmaterial. Research krävs. Drygt tio år sedan jag kikade på den.
  • En fantasyberättelse som jag tyvärr inte vet hur den slutar… Så när jag får ett slut, då kan jag ta hand om den.

Hm… Vad blev det här? Sju stycken helt olika historier som väntar på att få bli ompysslade och uppmärksammade. Försummade stackare. Jo, det fick mig att tänka på ännu en. Som faktiskt handlar om en försummad stackare… En ungdomshistoria. Åtta idéer och manus att arbeta vidare med. Puh! Hur hinna?

Att plugga och skriva i våras och höstas gick bra, men den här terminen… Har varit så trött att orden envist glidit undan, både när jag pratat och när jag skrivit. Det börjar bli lite bättre tack och lov, för jag längtar efter att skriva och den här lilla uppställningen mildrar inte direkt begäret 🙂

 

 

6 reaktioner på ”Gott om skrividéer i alla fall

  1. Jag tycker det är jättespännande att läsa om era skrivmödor. Har ju själv inga sådana ambitioner men tycker det är underbart med brinnande intressen.

Kommentera

