Smakebit på söndag – Unge Werthers lidanden

en smakebit på söndanFlukten fra virkeligheten inbjuder oss bokbloggare att på söndagar dela med oss av vad vi läser för tillfället.

Dagens smakebit blir från Johann Wolfgang von Goethe, Den unge Werthers lidanden, en bok i litteraturkursen. Ibland lite svår att fångas av, men emellanåt blir jag starkt gripen, så den har sina up and downs. Unge Werther lider för att han känner för mycket. Han filosoferar och går in i samtal med åsikter om det mesta och med stor lidelse. Självklart finns en flicka med i bilden.

den unge werthers lidandenHur jag njöt av hennes mörka ögon medan hon talade! Hur dessa levande läppar och friska blommande kinder trollband hela min själ – att jag helt försjunken i förnimmelsen av utsöktheten i vad hon sade ofta inte ens uppfattade de ord hon använde! – allt detta kan du föreställa dig eftersom du känner mig.

(s.41)

11 reaktioner på ”Smakebit på söndag – Unge Werthers lidanden

Kommentera

