Egenmäktigt förfarande – Lena Andersson

egenmäktigt förfarande bild bokusEgenmäktigt förfarande – en roman om kärlek, är Lena Anderssons fullständiga titel, lite lång kanske och ganska tankeväckande. Vad menar hon?

Handling
Ester blir kär. Föremålet för kärleken är en konstnär. Hugo. Hans stora kärlek i livet är han själv. Det gör inte Ester något. Hon tycker om att prata om honom, hans intressen, hans skapande och hans livsåskådning. Men så vill hon att han ska se henne lite grann, efter ett tag i alla fall.

Min reflektion
I höstas fick Lena Andersson Augustpriset för Egenmäktigt förfarande – en roman om kärlek. Jag var tveksam till att läsa den då jag inte brukar tycka att pristagare är så lättlästa, men nyfikenheten tog överhanden (plus att den blev vald till bokcirkeln)  och boken var mycket bättre än jag förväntat mig. Den var även lättare att läsa än jag trott. Fokus ligger på Esters tankar, känslor och handlingar. Allt kretsar kring Hugo. Ester verkar ha ett liv med vänner runt sig med de benämns aldrig vid namn utan som väninnorna eller väninnekören. Hennes förälskelse har alltså, precis som titeln antyder, fått uppta all plats.

Vill du ha ett smakprov på stilen har jag ett utdrag från boken, då jag skrev om den i ett tidigare inlägg, kika här för det.

Eftersom Egenmäktigt förfarande – en roman om kärlek inte är särskilt lång, 205 sidor inbunden, vill jag rekommendera den till andra som kan känna sig tveksamma över prisvinnarböcker. Den är lite annorlunda om man är van vid populärlitteratur, och just därför kanske också rätt om man vill testa något annat.

 

Vill du kanske köpa boken kan du bl.a. hitta den på Adlibris och Bokus.

4 reaktioner på ”Egenmäktigt förfarande – Lena Andersson

Kommentera

