Den unge Werthers lidanden – Johann Wolfgang von Goethe

den unge werthers lidandenDetta är en klassiker som utgavs första gången 1774 och som redan då blev populär. Johann Wolfgang von Goethes berättelse om unge Werthers lidanden håller bra än idag tycker jag som blev positivt överraskad.

Handling
Den unge Werther är en tänkande man, filosofisk och känslig. I en mängd brev till vännen Wilhelm berättar han om sitt liv. Vi får genom breven ta del av Werthers inre liv och hans beskrivningar av vardagen. Eftersom han hör till en högre samhällsklass arbetar han inte, utan fördriver dagarna med att promenera, läsa, måla och träffa vänner och bekanta. Den han helst av allt umgås med är sköna Lotte som till hans stora sorg är bortlovad till en annan man.

Min reflektion
Goethes bok Den unge Werthers lidanden har inte helt gått mig förbi, men jag kände inte till hur den slutade – och om någon mot all förmodan likt mig är ovetande om detta ska jag inte säga något om det nu heller. Men slutet är viktigt, och det har väckt en hel del diskussioner genom århundradena. Med det sagt, åter till reflektionen. Werther har många åsikter och i vissa partier villades jag visserligen bort, men det gjorde mig inget. För i de stycken där jag begrep vad han talade om, fångades jag av hans lidelse. Jag instämmer inte i alla hans tankar förstås, liksom de han konverserar med inte gör.

Jag tyckte om stilen med den poetiska tonen och hur naturen skildras utifrån Werthers syn på omvärlden, hur naturen och hans humör skapar en konstrast. Det ger en fin helhet till berättelsen om hans inre, hans lidanden.

En klassiker som jag gillade helt enkelt.

Nyfiken på ett litet smakprov? Då finns det här, från när jag skrivit om boken tidigare.

 

Unge Werthers lidanden finns att låna på bibliotek såklart och om man vill köpa kan man hitta den bla på Adlibris och Bokus

 

 

2 reaktioner på ”Den unge Werthers lidanden – Johann Wolfgang von Goethe

  1. Läste Den unge Werthers lidande samtidigt som Håkan släppte sitt album ”2 steg från paradise”, kan aldrig låta bli att fnissa lite då jag hör honom sjunga om boken just för det var ett sånt märkligt sammanträffande att både läsa boken och höra musiken samtidigt!

Kommentera

