Bokbloggsjerka – Dom där deckarna…

Annikas bokjerkaI helgens jerka undrar Annika följande: Hur ser din syn på deckargenren ut och hur ställer du dig till dåligt korrekturlästa böcker? 

Själv föredrar jag andra genrer och kan lätt och snabbt räkna upp vad jag läst i deckarväg, och jag tror inte jag missar något eftersom det inte är mer än en handfull författare… Mankells böcker om polisen i Ystad som jag tycker är ok, men inte mer. Tilltalas inte av tjock polis som uppfyller den moderna deckarstereotypen. Jag har läst Agatha Christie, en sorts mys-pusseldeckare jag gillar, även om Poirot och Marple kan vara lite självgoda. P.D. James har jag läst några av som varit bra och alla, förutom sista, av Elizabeth George min deckarfavorit, där endast några få böcker inte tilltalat mig plus att jag har svårt för hennes karaktär Deborah St James. (När hon får för mycket plats vill jag bara bläddra vidare.) Och sist men inte minst, Sherlock Holmes.

Jag har även läst ett antal fristående deckare och någon bok här och där av de som ger ut mängder, men de har inte satt sig i minnet då jag helt enkelt inte fallit för dem. Deckare kan vara väldigt spännande, men också jobbiga om de detaljrikt beskriver otäcka mord eller tortyr. Så som ni ser är det en viss sorts deckare jag föredrar som följer liknande mönster, och det tycker jag är okej då varje genre har sin stil och tradition.

Korrekturläsning är jätteviktig för mig oavsett genre. Självklart ska alla  som ger ut böcker (författare, förläggare och andra som ingår i processen) sträva efter en kvalitativ publicering, utan slarvigt språk och bristande story.

 

11 reaktioner på ”Bokbloggsjerka – Dom där deckarna…

  1. Gamla pusseldeckare är toppen! Men den här tsunamivågen av socialrealistiska polisdeckare fulla av floskler och tomma på smart innehåll är jag inte särskilt imponerad av.

  2. Det är just det, att deckargenren numera är så bred, som gör att jag tycker man inte kan säga att deckare är si eller så. En del gillar en viss typ deckare, andra en annan, och en del gillar inte deckare alls. Precis som i andra genrer 🙂

  3. Tror det kan bli lite väl mycket fokusering på kvantitet istället för kvalitet när det gäller deckarutgivningen idag. Förlagen vet att de säljer och vill givetvis tjäna pengar.

  4. Deckare/Kriminalromaner är en livslång kärlek för mig, sen jag läste min första Agatha Christie för en evighet sen. Jag gillar att de ofta har samhällskritik invävda i sig, det ger en bild av tidsandan. Oavsett genre är dålig korrekturläsning ett otyg som kan förstöra hela läsglädjen trots en bra intrig! Jag har inte läst ”50 nyanser av…” men bläddrade i en kollegas bok, och på bara några sidor var det flera stavfel, syftningsfel och grammatiska fel. Jag hade aldrig klarat att läsa en sån bok!

Kommentera

