Tematrio – Deckarfavoriter

temadeckare lyranDags för veckans tematrio och så här i påsktider är det deckartema hos Lyrans Noblesser – med en väldigt fin temabild! Vilka är dina tre favoritdeckare? Presentera en bok, författare eller romanfigur. 

1. Först ut i veckans trio blir författaren Elizabeth George och hennes polisdeckare med Thomas Lynley och Barbara Havers. Jag gillar både böckerna och tv-serien.
havers o lynley
2. Tidigt läste jag sir Arthur Conan Doyles Sherlock Holmes och tittade på de filmatiseringar och tv-serier som tv sände. Favorit serien på tv har så klart blivit den senaste från HBO.
bbc-sherlock-liten
3. En annan deckare jag läste ännu tidigare än Sherlock var böckerna om Kitty, eller Nancy Drew som hon egentligen heter. Carol Keene har visserligen inte skrivit alla böckerna om tjejen som gillar att lösa mysterier, även om hennes namn står på omslagen, men vad gör det egentligen? Nancy Drew-deckarna gav några timmars härlig lättsmält läsning för många år sedan.
Nancy drew

 

Och så har jag fått ännu en följare att hälsa välkommen – kul att du vill följa min blogg!

 

10 reaktioner på ”Tematrio – Deckarfavoriter

  1. Jajaja, instämmer på samtliga punkter! Tror jag ska introducera Kitty-böckerna för Äldsta nästa gång vi är hos mina föräldrar (där alla dessa böcker är förvarade).

  2. Läste Kittyböckerna som barn, ärvde dem av mina storasystrar. Elizabeth George föredrar jag filmatiserad. Tycker Nathaniel Parker är så bra som Lynley, även om inte utseendet stämmer.

Kommentera

