Jane Eyre – Charlotte Brontë

jane_eyre-bronte_charlotteKlassikern Jane Eyre publicerades 1847 och blev redan då en succé. Jag kan förstå varför. Inte nog med att boken håller kvinnofrågan central på ett realistiskt vis, romanens huvudperson Jane Eyre är  mycket komplex och handlingen otroligt spännande.

Handling
Jane Eyre växer upp hos en släkting och dennes barn. Hon är oönskad och åsidosatt, vilket leder till att hon hamnar på en flickskola för att därifrån ta sig vidare ut i världen som guvernant. Inledningen är minst lika viktig som resten av boken, men det är när hon lämnar skolan och möter Mr Rochester, sin arbetsgivare och en man som döljer mörka hemligheter, som boken tar verklig fart. Kärlek uppstår som ni säkert känner till, men frågan är om deras kärlek kan överleva hans mörka hemlighet?

Min reflektion
Jag som bara sett Jane Eyre på film kom inte riktigt ihåg handlingen och blev därför positivt överraskad. För många år sedan påbörjade jag dessutom romanen utan att läsa klart av en anledning som jag idag inte minns, och jag undrade därför om detta var en roman jag skulle tycka om. Det fanns inte fog för oro. Jag älskade den från första sidan, till den sista.

Jane Eyre ger ett starkt kvinnoporträtt, mångsidigt och tänkvärt. Att boken har över 150 år på nacken gör den inte mindre aktuell, kvinnans kamp om jämlikhet tycks ju aldrig ta slut även om vi kommit en bit längre idag. Romanen blandar Jane Eyres tankar, hennes inre kamp och skildringen av vardagen fint. Den andra betydelsefulla, och mest kända karaktären är Mr Rochester, en manlig man med fler sidor än hjältens. Det han döljer för Jane, och omvärlden, avslöjas dramatiskt och Janes värld omkullkastas.

Inte för att förstöra för den som mot all förmodan inte känner till Mr Rochesters hemlighet, men det är något visst med hans öde och vad det representerar. Symboliken i hemligheten och Jane Eyre, huset de befinner sig i och hur väder och natur speglar karaktärernas inre är stark och intressant. Men om man struntar i sådant, som jag oftast gör, ger Charlotte Brontës roman Jane Eyre flera timmars fängslande läsning och det gillar jag.

 

11 reaktioner på ”Jane Eyre – Charlotte Brontë

Kommentera

