Film Divergent

Divergent som bok tyckte jag om väldigt mycket, och jag hoppades att filmen skulle fånga boken bra. Det gör den. Handling och händelseutveckling är romanen trogen, med några mindre ändringar, men det störde inte att det inte var precis som i boken.

cast divergentSkådespelarna som gör huvudrollerna, Tris som spelas av Shailene Woodley och Four spelad av Theo James, har jag inte sett tidigare vilket jag tycker är positivt eftersom jag då inte sammankopplar dem med andra rollfigurer. Att jag inte tycker att Tris ser ut som Woodley är egentligen en petitess, men i boken beskrivs hon som liten och svag och då tycker jag att de borde kunnat ha hittat en skådespelare som kanske varit lite mindre. Hon som spelar Christina, Zoë Kravitz, är mycket nättare och hade i mitt huvud passat bättre i rollen. Men nu är det en film och vad jag har sett för karaktärer framför mig när jag läst är en sak och filmen är en annan så det är bara att stå ut. Castingen duger gott och väl. Till exempel är Kate Winslet som Jeanine riktigt bra.

kate winslet jeanine
Jeanine, Kate Winslet

Jag hade hört att filmen skulle ha en startsträcka som kunde kännas trög. Det håller jag inte med om. Jag tycker filmen upprätthöll intresse rätt igenom och fastän jag visste vad som skulle hända tyckte jag den var spännande. Plus att det alltid är roligt att se hur man i en film löser olika detaljer från en roman. Bara att titta på miljöerna, kläderna och karaktärerna är roligt.

Jag är nöjd. Som film var Divergent bra, ja både fängslande och snygg, och det tyckte min andra halva också som inte läst boken och inte kände till storyn jätteväl. Nu blir det bara till att vänta in den andra filmen i ett år. Can´t wait!

 

4 reaktioner på ”Film Divergent

  1. Har också hört att filmen skulle ha en lång transportsträcka men det låter ju lovande att så inte är fallet. Jag har inte läst boken och får se hur det blir med den saken, är ju så mycket man vill läsa….men filmen kommer jag definitivt att se så småningom . 🙂

Kommentera

