Jag måla Eva och trygga räkan

Stephen King berättar in sin handbok Att skriva – en hantverkares memoarer om hur han som barn missförstod vissa ord. Han trodde t.ex. att bitch var en lång kvinna och att a son of a bitch därför borde vara en lång kille. Då var han ungefär sex år. Det är intressant hur man som barn försöker begripa omvärlden och då accepterar de mest märkliga ordblandningar. Fast nog grubblar man över varför man säger som man säger. Eller sjunger.

För varför i hela världen skulle man varje gång någon fyllde år sjunga att man målar Eva? Jag måla Eva, jag måla Eva, jag måla Eva uti hundrade år… Knasigt! Det tog alldeles för lång tid innan jag begrep att man inte målade Eva 😉

En av mina vänner trodde dessutom att sången hon lärde sig i söndagsskolan handlade om räkor. Troligt va?! Trygga räkan ingen vara, än Guds lilla barnaskara… Texten är såklart Tryggare kan ingen vara!

Ska bli kul att se vad för andra tankar Stephen King kan leda till under omläsningen av hans intressanta, roliga och lätt biografiska bok om att skriva.

räka
trygg räka i bild från nanoakvarium
6 reaktioner på ”Jag måla Eva och trygga räkan

  1. Kings bok om skrivande är verkligen inspirerande! är nog tvungen läsa den igen…
    Som om det skulle vara så svårt. 😉

  2. Själv var det väl först i sen vuxen ålder jag funderade ett varv till på Abba låten ”thank you for the music” och undrade om de verkligen sjöng;

    ”Thank you for the music, the songs I’m singing
    Thanks for all the joy they’re bringing
    Who can live without it, I ask Delola and Steve
    What would life be?”

    Vilka var de där Delola and Steve som hon frågade? Jag kollade upp texten och fick en aha-upplevelse när jag insåg att det är: ”I ask in all honesty” de sjunger…

Kommentera

