Redigering omgång två med tips från King

Befinner mig i omgång två av redigeringen och ser helt plötsligt hur en bok växer fram. Förut var det ett manus, en idé om en bok med en yvig stomme. Den tuktas nu för att den rena kärnan ska komma fram, eller vad man ska kalla det.

Stephen King berättar i sin bok Att skriva -en hantverkares memoarer att han fick ett gott skrivråd i gymnasiet när han skrev några kortare sportartiklar för en tidning. Det var redaktören som sa det att en story skriver man för sig själv, när man redigerar är uppgiften att ta bort sånt som inte tillhör storyn. True!

Kings redigeringJag älskar också att King bjuder på ett exempel på hur det kan se ut när han går igenom sina egna texter. Den svarta överstrykningspennan far fram rätt hårt och det blir tydligt vad som händer. Det som är kvar är det som betyder något. Allt det andra är onödig utfyllnad.

Det är en lång process att redigera. Det är segt och rätt roligt, fast inte lika roligt som att skriva. Det är ändå det bästa.

 

6 reaktioner på ”Redigering omgång två med tips från King

  1. Kul att se! Jag kanske skulle göra ett nytt försök med att läsa Kings bok.
    Håller med om att redigering till största delen handlar om att stryka.
    Håller just på med andra utkastet. I mitt fall blir det till att skriva om i stort sett allting. Det där som King visar prov på, kommer snarare att bli det jag gör i tredje utkastet…

    • Jo, jag befinner mig lite mittemellan hans version och en där det mesta behöver ändras. Vissa kapitel och stycken är ju bättre än andra så ibland är redigeringen lätt och ibland svår… Men nog väntar ytterligare några redigeringsomgångar. Lycka till!

  2. Jag älskar att skriva nytt för då är det lätt att vara effektiv, det går att redovisa hur många ord man skriver, det går att se hur manuset växer fram, det är mätbart. Redigering är toppen eftersom det blir bättre, men det är mycket svårare att känna sig effektiv. I flera timmar kan man sitta och stryka och pilla och fundera på formuleringar. Jag vet inte om jag gillar att skriva eller redigera bäst, tror det varierar från dag till dag och vilket humör jag är på 🙂

    • Att skriva gillar jag just för att det är så konkret och som du säger ser man resultat med en gång. Redigerandet ger ju visserligen resultat men tempot saknas. Det gäller att ha tålamod och att kunna se att det faktiskt blir bättre även om det finns dagar jag ifrågasätter allt. Dagsform och humör betyder mer än man tror 🙂

Kommentera

