En smakebit på söndag – Att skriva med Stephen King

en smakebit på söndanMin smakebit idag kommer från Stephen Kings Att skriva – en hantverkares memoarer. En bok jag sedan några veckor tillbaka småläser lite då och då. Första delen är mest självbiografisk medan andra halvan handlar om skrivkonsten. Det är från den halvan smakebiten kommer. Vill du läsa andra smakebitar kika in på Flukten fra virkelighetens blogg då.

”Kom ihåg att grundregel nummer ett när det gäller ordförrådet är att använda det första ord du kommer att tänka på, om det är lämpligt och målande nog. Om du tvekar och börjar fundera kommer du säkert på ett annat ord – naturligtvis gör du det, det finns alltid ett annat ord – men förmodligen är det inte alls lika bra som det första, eller uttrycker inte lika exakt vad det var du ville ha fram.”

För mig är det faktiskt oftast precis så.
Citatet hittar du på sidan 105 i den här boken:

King Att skriva

12 reaktioner på ”En smakebit på söndag – Att skriva med Stephen King

  1. OK, nu måste jag lägga den här i min lilla elektroniska varukorg på studs. Jag glömmer alltid av den och det är en av väldigt få King-böcker som saknas i min samling 🙂

  2. Denne boken har jeg netopp lest og det kommer straks en omtale 🙂 Jeg likte virkelig godt den biografiske delen. Men det var også mange gode råd i delen om å skrive. Ønsker deg en fin søndagskveld!

Kommentera

