Make it stort – Emmy Abrahamson

emma abrahamson make it stortMake it stort är tredje boken om Filippa som flyttade till London för att gå på dramaskola och handlar om livet efter avslutad utbildning. I första boken Only väg is upp fick vi följa henne när hon letade bostad, sökte jobb och fick nya vänner, medan andra boken, Stjäla the show handlade om de tre åren på dramaskolan. Första boken nominerades till Augustpriset 2012 och med de två andra, utgivna 2013 och 2014, undrar jag om det gick lite för fort att få fram dem, för jag gillar dem inte lika mycket som ettan, även om de har sina goda sidor.

Handling
Filippa går på audition efter audition. Tröstlös inser hon att ekonomin får styra jobbsökandet och hon tar jobb som kopieringstjej, inte direkt det glamorösa liv hon föreställt sig. Tills hon får den efterlängtade huvudrollen i en tv-film. Wow liksom! En chaufför hämtar klockan sex på morgonen och kör hem henne, ibland långt efter midnatt beroende på hur långa inspelningsdagarna är. Samtidigt bollar hon sitt kärleksliv mellan två killar. Ingen av dem verkar hon föredra mer än den andre och jag undrar varför hon är tillsammans med dem överhuvudtaget.

Min reflektion
Med Only väg is upp kom Emmy Abrahamson med en ny fräsch bok. Humorn fick mig att le och skratta och Filippa var en tjej med tokiga infall som försatte henne i galna situationer. Samma gäller för de följande böckerna, men nu i Make it stort tycker jag att Filippa som passerat tjugo med några år borde vara mindre naiv. Hennes ålder får mig också att fundera över vem som är målgruppen. Jag som är över trettio är nog för gammal eftersom jag inte riktigt uppskattar boken. Filippa gör bort sig, och jag drar lite på munnen, men mer än så blir det inte.

Det jag uppskattar är dock att språket har ett härligt flyt och att man faktiskt får fnissa lite då och då. Man får en inblick i filmvärlden och så gillar jag att Filippa befinner sig i London, en miljö jag lätt ser framför mig när jag läser. Make it stort är läsvärd,  även om den inte var så bra som jag hoppats, mest för att magin från första boken saknades. Det ska bli kul att se vad Emmy Abrahamson kommer med härnäst. Jag håller tummarna för att en ny ungdomsroman, lika bra som Only väg is upp, är på väg.

 

Du hittar boken bland annat på Adlibris och Bokus, eller så kan du göra som jag och låna den på biblioteket.

 

Kommentera

