Vi kom över havet – Julie Otsuka

vi-kom-over-havet-otsukaVi kom över havet av Julie Otsuka hade jag hört mycket gott om. Den var inte som jag förväntat mig och liknar inget jag läst tidigare, men det var bara positivt.

Handling
Japanska unga kvinnor lämnar sina hembygder och familjer för ett liv i USA. Deras liv skildras genom ett vi. Som läsare följer manalltså inte en enskild huvudperson utan här återberättas flera livsöden genom korta glimtar och nedslag i olika stunder av kvinnornas liv. Lite svårt att förklara så här kommer ett utdrag från boken: ”De flesta av dem tog nästan ingen notis om oss alls. Vi fanns där när de behövde oss och när de inte gjorde det så vips var vi borta. Vi höll oss i bakgrunden och moppade tyst deras golv, polerade deras möbler, badade deras barn, städade delar av deras hus som ingen annan än vi fick se. Vi talade sällan. Vi åt lite. Vi var mildsinta. Vi var duktiga. Vi orsakade aldrig några problem och lät dem göra som de ville med oss.” (s.62)

Berättelsen är kronologisk och under läsningen kommer man allt närmre de olika kvinnorna och vad de upplever och får utstå i det nya landet. En del omnämns med namn och en del får barn. Barn som inrättar sig i det amerikanska systemet och som tycker föräldrarna klamrar sig fast vid fåniga seder och bruk.

Min reflektion
Jag gillade Vi kom över havet för dess ovanliga berättarteknik och enkla men vackra språk. Berättelsen fångade mig snabbt och det blev en del funderingar över hur det gick för kvinnorna. Jag kände ett sug över att få veta mer. Eftersom jag fängslades av alla de korta glimtarna från de olika kvinnornas öden är det kanske inte konstigt att jag inte kände mig mätt när boken var slut. Vad hände sedan?

Julie Otsukas Vi kom över havet fascinerade mig och jag läser gärna mer av henne. Rekommenderas för alla som vill ha något annat än den vanliga skönlitterära romanen.

 

Du hittar boken på ditt bibliotek, eller om du vill köpa den hos t.ex. Adlibris och Bokus.

 

Kommentera

